پایان دوران

آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست، هر کجا هست خدایا به سلامت دارش


شهیدان را شهیدان می شناسند

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

آقای ظریف! ابوموسی حق مسلم ماست!

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه هفته گذشته در جریان سفر به کویت درباره پاسخ ایران به مسأله جزایر سه‌گانه گفت: «تهران آماده گفت‌وگو درباره یکی از این جزایر به نام «ابوموسی» است. قابل ذکر است، موضع رسمی و غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی در سالهای گذشته، لایتغیر بودن و غیرقابل مذاکره بودن تعلق جزایر سه گانه به ایران بوده است.»

گفتنی است اظهارات سخنگوی وزارت خارجه که در رسانه ها به عنوان تکذیب این خبر منتشر شد نیز به هیچ وجه تکذیب نبوده و تلویحا آن را تایید می کند. خانم افخم  سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «ظریف گفته است در مورد سوء تفاهم ها درباره ابوموسی آماده گفتگو هستیم!»

اما توئیتی که وزیر امور خارجه در پایان دیدارش با رهبران کشورهای عربی در توئیتر منتشر کرد حاوی نکته مهمی است که به نوعی مؤید همان خبر اولیه است: ظریف می نویسد: «دیدارهای من با رهبران کویت، عمان و قطر نشان داد که آنچه ما را متحد می‌سازد بزرگ‌تر از اختلافات جزئی (!) ماست.»

بنابراین مسأله مهم و ملی استقلال ارضی و حاکمیت بر جزیره ابوموسی که از نظر ایرانیان به هیچ وجه قابل مذاکره نیست و حق مسلم ملت ایران است از نظر آقای وزیر یک اختلاف جزئی محسوب می شود که احتمالا با مذاکره قابل حل است!

----------

منبع : 9دی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۲ ، ۰۸:۲۲
م. ولی نژاد

با گذشت چند روز از انتشار یادداشت مدیر مسئول کیهان با عنوان «نه کلاهک نه کلاه» که در آن به بررسی تحلیلی و فنی توافق ژنو پرداخته شد، همچنان محافل رسانه‌ای فعال در فتنه سبز به آن واکنش نشان می‌دهند. پس از آنکه روزنامه‌های آمریکایی «نیویورک تایمز»، «وال‌استریت ژورنال» و... نوشتند که رویه روزنامه کیهان معادلات «توافق ژنو»را بر هم می‌زند، باز هم ضدانقلاب‌ها به میدان آمدند تا راهکارهای «کنترل اثرگذاری کیهان» را تجویز کنند.
سایت صهیونیستی «بالاترین» که در فتنه سبز نقش فعالی داشت و آشوبگران را هدایت می‌کرد در این باره می‌نویسد: «نقد شریعتمداری در سرمقاله نه کلاهک نه کلاه یکی از قوی‌ترین و صریح‌ترین و بهترین نقدهایی بوده است که به محتوای توافق ژنو نوشته شده است؛ و به نظر می‌رسد که در روزهای آینده پر و بال بیشتری هم خواهد گرفت. پرسش‌های صریحی که شریعتمداری در نقد خود پرسیده سؤالات کلیدی و بسیار مهمی هستند که احتمالاً فعلاً پاسخی بغیر از «انشاءالله که اینطور نشود» یا «باید به قول غرب اعتماد کرد» و نهایتاً «تازه ما که چیزی از دست نداده‌ایم اگر غرب زیاده‌خواهی کرد توافق را بهم می‌زنیم» از سوی دولت نخواهد داشت. و بدیهی است که این پاسخ‌ها نیز آتش هجوم تندروان را بیشتر و بدتر تیز می‌کند».
«بالاترین» در ادامه این مطلب آورده است: «دولت روحانی بیش از اندازه کند و خوش خیال است. در حال حاضر روحانی نباید اجازه بدهد زمین مبارزه را مخالفانش]!؟[ انتخاب بکنند و او را در پیامدهای توافق ژنو به بازی دفاعی وادارند. روحانی ابزارهای زیادی دارد در همه حوزه‌های غیر اقتصادی- از سیاست داخلی گرفته تا آزادی‌های اجتماعی و حقوق شهروندی و آزادی‌های فرهنگی و...- و باید بسرعت در این حوزه‌ها فعال شود تا رقیب مجبور از تقسیم و تحلیل نیرو بشود. از همه اقداماتی که روحانی می‌تواند استفاده کرده و مخالفان را منفعل کند یک اقدام منحصر بفرد است که شاه کلید است. و اگر روحانی بتواند آن را بچنگ بیاورد نه تنها کل بازی را بنفع خودش تغییر مطلق می‌دهد بلکه می‌تواند یارگیری عظیمی هم بکند برای پشتیبانی. و آن شاه کلید همان آزادی موسوی و کروبی از حصر است. اگر روحانی بتواند- بزودی نتواند دیگر نخواهد توانست- حصر سران جنبش سبز را بشکند علاوه بر فرستادن مخالفان به تعطیلات و ایجاد شور در جامعه هدف (سیاسی و رسانه‌ای و دانشگاهی) خواهد توانست از پشتیبانی موسوی و کروبی هم بهره برده و خودش را از منگنه مخالفان نجات بدهد.»

---------

کیهان 14 آذر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۲ ، ۰۸:۱۶
م. ولی نژاد

غنی سازی 20 درصد متوقف می شود

رشد فعالیت های هسته ای متوقف می شود

تحریم های موثر از جمله تحریم فروش نفت حفظ می شود

بخش ناچیزی از دارایی های بلوکه شده ایران (7 میلیارد از 100 میلیارد دلار) آزاد می شود


با پایان سلسله مذاکرات ایران و 5+1 در ژنو و انتشار متن کامل توافقنامه نهایی، ریز تعهدات طرفین به یکدیگر مشخص شد.

به گزارش رجانیوز یکی از اولین سوالاتی که پس از انتشار این متن در اذهان متبادر می شود آن است که ایران چه داده و در مقابل چه گرفته است.

با آنالیز دقیق و جزء به جزء تعهدات طرفین به یکدیگر طی 6 ماه آینده، به ترتیب تعهدات ایران به 5+1  و تعهدات 5+1 به ایران را می توان اینگونه برآورد کرد:

 تعهدات ایران به طرف مقابل عبارتند از:

 

1. غنی سازی اورانیوم به سطح بالاتر از 5% کاملا متوقف می شود.

2.  196 کیلوگرم مواد 20 درصد غنی سازی شده در ایران خنثی می شود با این تفاوت که نیمی از آن قابل غنی سازی مجدد است و نیمی از آن قابلیت غنی سازی مجدد را نیز ندارد.

3. فعالیت در اراک و نطنز و فردو به هیچ عنوان نباید گسترش یابد.

4.  در نطنز هیچ ماشین جدیدی نصب نشود.

5.   ماشین های جدید نصب شده ولی فعال نشده، فعال نشود.

6.  ماشین های خراب در فردو و نطنز صرفا با ماشین هایی از همان نوع جایگزین شود.

7. چهار آبشار  موجود در فردو، اورانیوم را فقط تا سقف 5 درصد غنی سازی کند.

8. دوازده آبشار دیگر در فردو فعال نشود.

9. در فردو ارتباطی بین آبشارها برقرار نشود.

10.  در اراک آب سنگین به تاسیسات حمل نمی شود.

11.   هیچ نوع فعالیت بازفرآوری انجام نمی شود. (به معنای تعطیل شدن تمامی فعالیت های آب سنگین)

12.  هیچ نوع تاسیسات بازفرآوری ساخته نمی شود.

13.   راکتور اراک سوخت گذاری نمی شود. 

14.  سوخت جدید برای راکتور اراک تولید نمی شود.

15.   سوخت «تولید شده» برای راکتور اراک «تست» نمی شود.

16.   مواد 5 درصد بیش از 10 هزارکیلوی فعلی که در آینده تولید می شود اکسید (بی اثر) خواهد شد.

17.   اطلاعات مربوط به طرح‌ و نقشه‌های ایران برای تأسیسات هسته‌ای به آژانس ارائه می شود.

18.  توصیف و شرحی کامل از ساختمان هر یک از سایت‌های هسته‌ای ارائه می شود.

19.   توصیف و شرحی کامل از گستره عملیات‌های هر یک از تأسیساتی که به طور خاص به فعالیت‌های  هسته‌ای مشغول هستند ارائه می شود.

20.   ارائه اطلاعات در مورد معادن موجود در کشور

21.    ارائه اطلاعات درباره شرکت‌های نورد اورانیوم

22.   ارائه اطلاعات درباره منبع مواد

23.   نهایی کردن توافق درباره پادمان ها در اراک

24.   دسترسی به بایگانی دوربین های آفلاین

25.     دسترسی به کارگاه های مونتاژ

26.  دسترسی به تولید چرخنده های سانتریفیوژ

27.   عدم تولید ماشین بیشتر در کارگاه ها جزء برای جانشینی

 

و در مقابل 5+1 متعهد می شود:

 

1.      فراهم کردن امکان ماندن صادرات نفت ایران «در حد فعلی» و توقف روند کم کردن 20 درصد از آن هر 6  ماه و دریافت مقدار مورد توافقی از پول نفتی که از این پس فروخته می شود.

2.        برقراری بیمه حمل و نقل برای صادرات نفت ایران «با میزان فعلی»

3.    «تعلیق» تحریم صادرات پتروشمی ایران

4.    «تعلیق» تحریم طلا و فلزات گرانبها

5.    «تعلیق» تحریم خودرو

6.    «تعلیق» تحریم قطعات هواپیما

7.    «تعلیق» تحریم خطوط هوایی بویژه ایران ایر

8.    عدم اعمال «تحریم جدید» در شورای امنیت، اروپا و امریکا

 

9.    ایجاد یک کانال مالی با استفاده از عواید نفتی خود ایران که در خارج از این کشور مسدود شده برای خرید محصولات خوراکی و کشاورزی، دارو، ادوات پزشکی و خسارات پزشکی که در خارج بر ایران تحمیل شده.


---------------------------
پی نوشت:
نامه روحانی به رهبری :

....
دستاوردهای قطعی این توافق اولیه، به رسمیت شناخته‌شدن حقوق هسته‌ای ایران و حراست از دستاوردهای هسته‌ای فرزندان این مرز و بوم بوده است و در کنار آن با توقف روند تحریم‌های ظالمانه، بخشی از فشارهای غیرقانونی در تحریم‌های یک‌جانبه برداشته و فروپاشی سازمان تحریم آغاز شده است ....

پاسخ مقام معظم رهبری به نامه روحانی :

دستیابی به آنچه مرقوم داشته‌اید در خور تقدیر و تشکر از هیئت مذاکرات هسته‌ ای و دیگر دست اندر کاران است
...

--------------------------------
مرتبط:
تحلیل خواندنی دکتر کوشکی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۲ ، ۱۳:۱۱
م. ولی نژاد