پایان دوران

آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست، هر کجا هست خدایا به سلامت دارش


شهیدان را شهیدان می شناسند

اشتیاق عحیب برای خوش خدمتی به غرب

سه شنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۵۷ ب.ظ

برای حل مشکل بحران گازی اروپا که در نتیجه سیاست های زورگویانه مبتنی بر ابزار تحریم کشورهای غربی در قبال روسیه بوجود آمده است

وزارت نفت: به اروپا، گاز صادر می‌کنیم


رجا: وعده «احداث خط لوله صادرات گاز از ایران به اروپا» را چند روز پیش معاون امور بین‌الملل وزیر نفت داد؛ وعده‌ای که در عمل، به دلیل نیاز داخلی کشورمان اجرایی نیست (+) و تنها یک نتیجه دارد: اقدامات جدی روسیه علیه ایران و همراهی با سایر اعضای گروه 1+5 برای اعمال فشار بیشتر به کشورمان.


صادرات انرژی در حوزه سوخت فسیلی را باید اصلی‌ترین و حتی با اغراق، تنها منبع درآمدی مسکو در این روز‌ها دانست که اتفاقا همین درآمد است که توانسته زمینه را برای احیای این کشور پس از فروپاشی شوروی سابق فراهم کند. به همین دلیل، ایالات متحده به دنبال خشمی که از اقدام مسکو در اوکراین دارد، در تلاش است تا این شاهرگ حیاتی اقتصاد روسیه را در دست خود بگیرد و با کنترل آن، از تکرار چنین اقداماتی از سوی «ولادیمیر پوتین» جلوگیری کند.


در واقع، مسئولان ارشد دولتی به جای تلاش برای استفاده از فضای تنش در روابط ایالات متحده و روسیه بر سر ماجرای بحران اوکراین برای تامین منافع ملی کشورمان و بالا بردن هزینه فشارهای اقتصادی مبتنی بر تحریم برای کاخ سفید و سایر کشورهای عضو گروه 1+5، صراحتا دست به اقداماتی می‌زنند که نه تنها زمینه را برای همکاری بیشتر مسکو با کشورهای متخصام ایران فراهم می‌کند، بلکه با یک فرصت‌سوزی آشکار، عرصه چانه‌زنی کشورمان را نیز مخدوش می‌کنند.

به عنوان مثال، در حال حاضر مسکو برای تحویل سامانه موشکی S400 به ایران آمادگی کامل دارد و حاضر است تا ماجرای S300 را که در زمان ریاست جمهوری مدودف رخ داد و فضای روابط ایران و روسیه را تیره کرد، جبران کند.


عدم شناخت صحیح فضای بین‌المللی و نگاه مداوم به غرب به عنوان یگانه هژمون جهانی سبب شده تا مسئولان ارشد دولت یازدهم توانایی مشاهده واقعیت‌های جهانی را که در حال شکل‌دهی نظم نوین بین‌المللی هستند، نداشته باشند و به همین دلیل به جای استفاده مناسب از فرصت‌های درخشانی که اختلافات مسکو و واشنگتن در اختیار کشورمان می‌گذارد، با همراهی عجیب و بی‌مبنا با سیاست‌های مدنظر ایالات متحده، منافع ملی کشورمان را به خطر می‌اندازند.

این مساله با واکنش بسیاری از کارشناسان داخلی نیز روبرو شده است؛ تا جایی که حسین شریعتمداری چندی پیش در سرمقاله روزنامه کیهان، با انتقاد از اینگونه اظهارات نابه‌جا نوشت: «طی چند هفته اخیر بارها شاهد بوده‌ایم برخی از دولتمردان محترم در مصاحبه‌های داخلی و خارجی خود اعلام کرده‌اند که «ایران برای صدورگاز به اروپا آمادگی دارد»! یعنی به زعم آنان، ایران آماده است با صدور گاز به اروپا، کشورهای اروپایی را از بحرانی که به‌علت قطع صادرات گاز روسیه با آن روبرو شده‌اند، نجات بدهد! این پیشنهادها چه مفهومی غیر از باز گذاشتن دست دشمن برای ادامه وحشی‌گری علیه مردم کشورمان دارد؟ یعنی تلاش به منظور برداشتن مانع از سر راه تانک‌های دشمن و باز کردن راه آنها برای تخریب سنگرهای خودی و تجاوز به حریم میهن اسلامی و مردم آن. خوشبینانه‌ترین برداشت درباره آنها، این است که کمترین و ابتدایی‌ترین شایستگی و لیاقت را برای حضور در مسئولیت‌های کنونی ندارند! و ادامه حضورشان در مسئولیت آب ریختن به آسیاب دشمن است.»

همچنین، عبدالله شهبازی، یکی از مورخان کشور در صفحه خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی، با گذاشتن نقشه خط لوله گاز ایران به اروپا نوشت: «این نقشه خط لوله گاز ایران به اروپا است که می‌تواند ایران را در جایگاهی یگانه از نظر تأمین انرژی غرب قرار دهد؛ جایگاهی که ایران در دوران آغازین نفتی شدن ناوگان‌های بریتانیا ایفا نمود و پیروزی نیروی دریایی بریتانیا را در جنگ جهانی سبب شد ولی به بهای استیلای سیاسی بریتانیا بر ایران. یعنی، رابطه نفتی ایران با غرب برای ایران سعادت به ارمغان نیاورد. امید که این بار این رابطه سنجیده و بر پایه منافع ملّی ایران، نه منافع غرب که به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیست، ایجاد شود.»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۶
م. ولی نژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">