پایان دوران

آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست، هر کجا هست خدایا به سلامت دارش


شهیدان را شهیدان می شناسند

موارد اختلاف ایران و 1+5 به نقل از دیپلمات‌ها

پنجشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۸:۱۱ ق.ظ
درخواست 10 سال محدودیت برای برنامه هسته ای/ توان حمل موشک و آزمایش‌های موشکی ایران کاهش یابد


رجا: خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی مدعی شده است که ایران و 1+5 در دو موضوع در مذاکرات پیشرفت داشته و همچنان بر سر چهار مورد دیگر اختلاف دارند.

 در حالی که نمایندگان ایران و گروه 1+5 از ساعتی قبل کار بر روی پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای را در شهر وین اتریش آغاز کرده‌اند، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو دیپلمات دخیل در مذاکرات، نوشته است که طرفین در حالی دور تازه مذاکرات را آغاز کرده‌اند که برخی اختلافاتشان کاهش یافته و برخی دیگر از اختلاف نظرها همچنان پابرجاست.
 
به ادعای آسوشیتدپرس، نیروگاه آب سنگین اراک و نحوه نظارت‌ها از جمله مواردی است که در مورد آن‌ها پیشرفت حاصل شده است. در مقابل تعداد سانتریفیوژها، بحث توان موشکی، سابقه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین دوره زمانی توافق نهایی، موارد مورد اختلاف طرفین است.
 


مواردی که در مورد آن پیشرفت حاصل شده:
 
نیروگاه آب سنگین اراک
 
به گفته دیپلمات‌ها، توافق‌های مقدماتی برای تغییر طراحی این رآکتور به نحوی که یا به یک رآکتور آب سبک تبدیل شود و یا میزان تولید پلوتونیوم آن کاهش یابد، صورت گرفته است. تهران پیش از این اعلام کرده است که رآکتور ماهیت خود را حفظ کرده و به آب سنگین می‌ماند، اما ایران آماده است تا با ایجاد برخی تغییرات میزان خروجی پلوتونیوم آن را کاهش دهد.
 
نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای
 
ایران به طور کلی برای امضای توافقی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به کارشناسان اجازه بازرسی‌های فوری از تأسیسات اعلام‌شده را بدهد، امکان بررسی سوءظن در مورد وجود فعالیت‌های اعلام‌نشده را فراهم کند و دیدی عمیق‌تر در مورد برنامه هسته‌ای به آژانس بدهد، اعلام آمادگی کرده است.
 
بخش اعظم اختلاف در این موارد است:
 
تعداد سانتریفیوژها
 
دیپلمات‌ها می‌گویند کشورهای غربی می‌خواهند تعداد سانتریفیوژهای ایران از تعداد حدود 20 هزار کنونی به تنها چند هزار عدد برسد. در مقابل روسیه در این مورد موضعی بینابین دارد، منوط بر اینکه تهران با افزایش بازرسی‌ها موافقت کند. چین نیز از این موضع روسیه حمایت می‌کند.
 
برنامه موشکی
 
با وجود آنکه ایران بارها بر غیرقابل مذاکره بودن توان موشکی خود تاکید کرده، اما آمریکا و کشورهای اروپایی اصرار دارند که این موضوع باید در توافق پایانی لحاظ شود. یکی از دیپلمات‌ها می‌گوید ممکن است تلاش برای امتیازگیری، بر روی میزان توان حمل موشک و همچنین آزمایش‌های موشکی متمرکز شود.
 
سابقه فعالیت‌های هسته‌ای
 
کشورهای غربی ایران به تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی متهم کرده‌اند، اما تهران بارها تأکید کرده است که برنامه هسته‌ای را همواره با اهداف صلح‌آمیز پیگیری کرده است. ایران و آژانس از سه ماه قبل، همکاری‌هایی را با هدف پاسخگویی به اتهامات آغاز کرده‌اند.
 
مدت گام نهایی
 
آمریکا و متحدانش اعلام کرده‌اند که محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران باید حداقل تا 10 سال ادامه داشته باشد، اما تهران اعلام کرده این زمان باید بسیار محدود باشد.
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۲۵
م. ولی نژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">